Demokracja płynna, uczestnicząca
Pojęcie demokracji płynnej, to szczególna forma demokracji bezpośredniej, w której obywatele biorą aktywny udział w podejmowaniu decyzji politycznych i społecznych, nie tylko poprzez wybory czy referenda, ale również poprzez bezpośrednie uczestnictwo w procesie decyzyjnym. W takiej formie demokracji obywatele mają możliwość bezpośredniego wpływu na kształtowanie polityki publicznej, głosując na konkretnym etapie procesu legislacyjnego, wnosząc własne propozycje ustaw, lub uczestnicząc w decyzjach za pomocą platform internetowych.
Dobrym przykładem do naśladowania jest Islandia, gdzie do funkcjonowania demokracji płynnej, wykorzystany jest internet. Islandzki rząd od wielu lat wykorzystuje platformy internetowe do zbierania opinii i propozycji obywateli w celu uwzględnienia ich w procesie podejmowania decyzji.
Wykorzystanie internetu do konsultacji społecznych ma formę prawną i jest realizowane jako zadanie rządowe.
Praktyka wygląda tak, że rząd Islandii uruchamia platformy internetowe, na których obywatele mogą zgłaszać swoje propozycje, komentować projekty ustaw czy inne inicjatywy legislacyjne. Obywatele mają możliwość wyrażania swoich opinii, przedstawiania pomysłów oraz uczestniczenia w dyskusjach na temat różnych kwestii publicznych.
Rząd islandzki bierze pod uwagę zgłoszone propozycje i opinie obywateli podczas procesu podejmowania decyzji politycznych. W ten sposób aktywność obywatelska jest uwzględniana w procesie legislacyjnym, co zwiększa zaangażowanie społeczne i umożliwia obywatelom bezpośredni wpływ na kształtowanie polityki publicznej.
W rezultacie Islandia jest przykładem kraju, w którym wykorzystanie internetu do konsultacji społecznych ma silną podstawę prawną i jest integralną częścią procesu podejmowania decyzji rządowych, umożliwiając obywatelom aktywny udział w życiu publicznym.
W Islandii przepisy regulujące internetowe konsultacje społeczne wynikają z różnych aktów prawnych, w tym z ustaw uchwalonych przez parlament oraz z praktyk opartych na konstytucji. Islandzka konstytucja zawiera zapisy dotyczące demokracji i partycypacji obywatelskiej, które stanowią podstawę prawną dla takich inicjatyw.
W odniesieniu do prawa krajowego, Islandia reguluje kwestie konsultacji społecznych poprzez ustawy dotyczące partycypacji obywatelskiej, dostępu do informacji publicznej, jak również poprzez regulacje dotyczące udziału społeczeństwa w procesie legislacyjnym. Do przeprowadzania konsultacji społecznych wykorzystywane są specjalne platformy internetowe, które umożliwiają obywatelom udział w procesach decyzyjnych. Przykładem takiej platformy jest „Your Priorities” (isl. „Þitt íslenska”), która pozwala obywatelom zgłaszanie pomysłów, dyskusję nad nimi oraz głosowanie. Platforma ta służyła między innymi do zbierania opinii w ramach procesu rewizji konstytucji w 2010 roku. Wówczas to Islandia wprowadziła „Konstytucję Internetową”, czyli proces rewizji konstytucji, w którym obywatele mieli możliwość bezpośredniego uczestnictwa poprzez internet. Ten proces był pionierskim przykładem wykorzystania nowych technologii do zaangażowania społecznego w procesie konstytucyjnym. Zaowocowała to nową wersją konstytucji Islandii, uwzględniającą opinie i sugestie obywateli zgromadzone poprzez platformę internetową.
Administracja takich platform, odpowiedzialność za ich utrzymanie oraz zarządzanie należy najczęściej do organów rządowych, takich jak ministerstwa lub agendy odpowiedzialne za partycypację obywatelską i sprawy społeczne. Administracja platformy może obejmować moderację dyskusji, zbieranie opinii oraz analizę zebranych danych. W przypadku dochodzenia do końcowych rozwiązań, decyzje podejmowane są na podstawie wyników konsultacji, w tym wyników głosowań, opinii i dyskusji. Ostateczne rezultaty konsultacji są wykorzystane do formułowania polityki publicznej, projektów ustaw lub decyzji administracyjnych.
My Polacy – też tak chcemy!
Konstytucja RP daje Nam Polakom mocne podstawy, by opisana wyżej forma demokracji była możliwa do zastosowania. Art. 4 Konstytucji ustanawia Władzę Zwierzchnią Narodu, co jednoznacznie należy rozumieć jako zwierzchnictwo nad działaniami rządu, Parlamentu oraz władz samorządowych, zarówno na etapie stanowienia prawa jak i podejmowania decyzji w sprawach politycznych, gospodarczych czy społecznych. Dalsze zapisy Konstytucji definiują narzędzia sprawowania władzy zwierzchniej, jakimi są referenda, weto obywatelskie czy inicjatywa ustawodawcza, lecz nie są to jedyne formy zwierzchnictwa, gdyż najważniejszą rolą jest kontrola Suwerena nad władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
Realnie zapisy te są martwe, a demokracja w Polsce nie funkcjonuje tak, jak powinna być rozumiana – czyli demokrates – władza ludu.
Referenda są nieskuteczne, bo obwarowane szeregiem progów, a ostatecznie wynik referendum może nie zostać uznany przez Parlament.
Inicjatywa obywatelska, wymagająca 500 tys. podpisów, może być zlekceważona przez rządzących,
a wysiłek obywateli zmielony, jak to miało już miejsce.
Weto obywatelskie jest niemożliwe do zrealizowania wobec podziałów społecznych i braku obiektywnych mediów.
Jak widać, bezpośrednie sprawowanie władzy w Polsce nie istnieje. Ale Konstytucja przewiduje inną formę demokracji, czyli sprawowanie władzy poprzez swoich przedstawicieli.
To też nie funkcjonuje w Polsce; za sprawą wadliwego systemu wyborczego.
Kodeks wyborczy nie oddaje ducha i istoty Konstytucji. Nadaje przywileje głównym partiom politycznym, wybory są przeprowadzane przez Państwową Komisje wyborczą, która nie jest organem konstytucyjnym, sędziowie PKW są ustawowo powoływani przez partie, a ich wynagrodzenia zakrawają na korupcję polityczną.
W rezultacie wyborczy nie mają wpływu na wybory, a ich/nasza aktywność sprowadza się do głosowania, czyli postawienie jednego krzyżyka raz na cztery lata przy nazwisku zaproponowanym przez wodza partii.
W rezultacie 40-to milionowym Narodem rządzą na zmianę dwaj dyktatorzy i ich dwór, uzależniony od przeróżnych apanaży.
Co zatem, My Polacy powinniśmy zrobić?
- Powołać niezwłocznie nieformalne struktury Władzy Zwierzchniej Narodu, w oparciu o funkcjonujące obecnie niszowe partie polityczne, ruchy społecznościowe, stowarzyszenia i wszelkich aktywnych Polaków;
- Przygotować ustawę o strukturach, kompetencjach i zasadach organizacyjnych Władzy Zwierzchniej Narodu, oraz przeprowadzić proces legislacyjny w oparciu i inicjatywę obywatelską;
- Wymóc na Ministerstwie Cyfryzacji stworzenie i finansowanie platformy internetowej do obsługi demokracji płynnej, na wzór Islandii.
Narzędzia Władzy Zwierzchniej Narodu
1. REFERENDUM
Wiążąca moc obywatelskiego wniosku o referendum podpisanego przez 500 tys. obywateli. Sejm zobligowany do przeprowadzenia referendum w ciągu 60 dni. Wniosek nie podlega głosowaniu. Zniesienie wymogu frekwencji dla ważności referendum, a także katalogu spraw publicznych, których nie może dotyczyć obywatelskie referendum. Obligatoryjnie referendum rozpisywane w przypadku działań ze strony Sejmu na rzecz zmiany lub całkowitej rewizji Konstytucji, członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych, interwencji zbrojnej poza granicami kraju oraz zwiększenia długu publicznego.2.
2. ODWOŁANIE (RECALL)
Możliwość odwołania przez wyborców posła lub senatora, ministra oraz Rady Ministrów w trakcie kadencji, w drodze referendum w okręgu wyborczym (poseł, senator) lub referendum ogólnokrajowego (minister, Rada Ministrów).3.
3. WETO LUDOWE
Możliwość uchylenia już obowiązujących przepisów prawnych w drodze referendum. Wniosek o weto ludowe poparty przez 500 tys. obywateli wiążący dla Sejmu. Sejm rozpisuje ogólnokrajowe referendum. Wniosku nie można złożyć później niż 6 miesięcy od uchwalenia przepisów, których ma dotyczyć. Jeśli większość obywateli w referendum opowie się za uchyleniem ustawy przestaje ona obowiązywać.4.
4. OBYWATELSKA INICJATYWA USTAWODAWCZA
Wydłużenie terminu zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy do 6 miesięcy. Prawo do zaprezentowania swoich projektów na kanale telewizji publicznej TVP Debata. Możliwość zbierania podpisów pod inicjatywami drogą elektroniczną. Prawo dla obywateli do zmiany Konstytucji RP lub jej całkowitej rewizji w drodze własnego projektu.5.
5. ELEKTRONICZNE GŁOSOWANIE
Możliwość głosowania w wyborach powszechnych za pośrednictwem Internetu, a także zbierania podpisów obywateli drogą elektroniczną.
6. OBYWATELSKA KONTROLA SĄDOWNICTWA
Poszerzenie udziału ławników w działalności sądów. Wprowadzenie bezpośredniego wyboru przełożonych prokuratorów prokuratur apelacyjnych w wyborach samorządowych, a także bezpośredniego wyboru Prokuratora Generalnego w wyborach parlamentarnych.
7. OBRONNOŚĆ PAŃSTWA
Poddanie pod ogólnokrajowe referendum propozycji przyjęcia przez Polskę zasady neutralności militarnej. Wprowadzenie obligatoryjności referendum na ewentualność rozpoczęcia zbrojnej interwencji poza granicami kraju.
Artykuł, którego autorem jest Jan Sposób pochodzi ze strony https://mypolacy.net.pl/demokracja/
Serdecznie polecamy jej odwiedzanie